Skip to content

Energobiologie

Home arrow Terapii arrow Postul ca terapie
Postul ca terapie PDF Imprimare E-mail
Scris de Gheorghe Onoaia   
sâmbătă, 05 decembrie 2009
Postul ca terapie
Deşi biserica ortodoxă nu se arată prea încântată de o abordare dietetică a dogmei - postul are o importanţă dovedită în detoxifierea organismului. Iar acel “Mens sana în corpore sano” – pare a caştiga sens în urma efectului de depurare care are loc în organism ca urmare a postului.
De fapt se dovedeşte încă o data indisolubila legatură dintre corp, minte şi suflet prin aceste multiple posibilităţi de abordare. Medicina face referire la punctul de vedere nutriţional al dieteticii, evidenţiind astfel legatura dintre corp şi minte. Posibila încadrare în contextul dogmei religioase se poate face din punctul de vedere al perioadei creştin-ortodoxe a postului - cea de curăţare spirituală a fiinţei.
Creştinii nu sunt singurii care iau serios în considereare curăţarea fiinţei fizice în scopul înălţării fiinţei spirituale. Exemplele oferite de marile religii sunt nenumărate. Doar că religia ortodoxă nu a făcut o artă din perioada postului.
Poate tocmai ca rezultată a inflexibilităţii tipic dogmaticului “crede şi nu cerceta”, există mulţi creştini care adoptă obiceiuri “venetice” în postul crestin. Dar aceste inovaţii nu contrazic cu nimic dogma. Doar că acestea au luat naştere din inspiratie religioasă diferită de ortodoxism.

Înainte cu 12 zile de Crăciun, timp de 10 zile o parte dintre românii creştini ţin la unison, în toate colţurile ţării, o perioadă de purificare prin regimul Oshawa nr. 7 – regimul unui japonez aflat la a treia generaţie în America. Se întâlnesc astfel religia creştină cu medicina tradiţională asiatică şi cu promovarea tipic americană a unor studii nutriţionale de excepţie. Fără ca această intersectare să contravină credinţelor vreuneia dintre părţi -  pentru că ai unui singur Dumnezeu, suntem toţi.
Postul ca terapie

Cu toate că este foarte sever, este totodată şi cel mai eficient dintre regimurile indicate de dr. George Oshawa, având însă o eficacitate maximă în toate bolile produse de excesul energiei yin şi permiţând totodată o echilibrare rapidă a fiinţei din punct de vedere energetic (yin - yang). Acest exces al energiei yin este un apanaj exclusiv al civilizaţiei, fie ea de orice religie sau chiar fără. RELAXAREA generală a spiritualităţii şi autoîngăduinţa satisfacerii tuturor dorinţelor ne predispun la o stare vizibilă în jurul nostru, descriptibilă prin lipsa de energie şi sănătate şubredă.
Celebritate şcolii Oshawa a luat amploare în urma bombardamentelor atomice. Atunci s-a constatat cu surprindere că adepţii regimurilor sale au fost extrem de puţin afectaţi de iradiere, comparativ cu tot restul populaţiei. În principal, regimurile sale sunt adresate unei funcţionări corecte şi reglări ale întregii triade componenete umane: corp, minte şi suflet.
Rezultatele cele mai notabile s-au obţinut în tratarea cancerelor prin oferirea unui aport de energie superioară organismului şi tăierea surselor de energie necesare dezvoltării tumorilor. În cazul bolilor incurabile, cum ar fi cancerul, acest regim este foarte valoros, deoarece ajută mult la stabilizarea evoluţiei tumorilor (adică acestea nu mai cresc) şi chiar la eliminarea lor, deoarece acest regim este de natură yang, având un efect tansformator yang la nivelul întregii fiinţe, în timp ce tumorile au nevoie de hrană yin pentru a trăi. Desigur, chiar dacă nu mâncăm decât mâncare yang, cum este în regimul Oshawa, în corpul nostru mai există substanţe yin (de exemplu, substanţe rezultate din metabolismul propriilor grăsimi din corp).
Totuşi, gradat, regimul yang îşi face efectul şi tumorile regresează în numeroase cazuri.
Postul ca terapie

Pentru cei care sunt dependenţi de anumite substanţe toxice sau droguri (alcool, tutun, cafea heroină, cocaină, opiu, haşiş etc) regimul numărul 7 al doctorului japonez Oshawa este echivalentul unui miracol, deoarece el detoxifică şi, în acelaşi timp,
amplifică autocontrolul mental şi chiar fizic şi uşurează fenomenul de sevraj în cazul întreruperii adiminstrării substanţelor toxice.
Este o metodă excelentă pentru a ne regla greutatea, fără a fi nevoiţi să recurgem la înfometare. Putem mânca oricât din alimentele acestui regim. Deşi în spiritul postului acest lucru nu este de dorit să se întâmple. Astfel, persoanele supraponderale vor fi foarte bucuroase să constate cum acest regim nu le normalizează doar greutatea, dar le armonizează şi forma corporală, le ridica rezistenţa la temperaturi extreme cald-rece, transpiraţia se reduce şi are un miros mai puţin intens. Este de dorit ca la sfârşitul regimului, sţ se evite revenirea la abuzuri alimentare.
Regimul prevede ca pe o durată de zece zile să se consume exclusiv următoarele cereale: grâu, orez, mei şi hrişcă, în orice combinaţie sau proporţie dorim, fierte sau coapte (deci fără ulei sau orice altceva, în afară de, eventual, sare sau apă). În cazuri grave este necesar să se recurgă la acest regim permanent, cu pauze de 3 zile între perioadele de 10 zile, timp în care se consumă legume şi fructe yang. Dacă avem motive importante (o boală gravă sau o intoxicaţie), acest regim poate fi repetat de mai multe ori (în grupe de cate 10 zile) cu o pauză de una până la cinci zile între două astfel de grupe, timp în care se pot consuma şi alte alimente, de preferinta tot yang, până când se obţine efectul dorit.
Condiţia succesului acestui regim este evitarea infometarii. Astfel, regimul Oshawa va fi uşor de parcurs şi, în plus, ne vom putea îndeplini toate îndatoririle de la locul de muncă sau din orice alte situaţii. Este posibil ca la un astfel de prim regim să apară, la unele persoane, reacţii fiziologice mai neplăcute, datorate în special unei purificari intensive şi a unei dezintoxicari masive a corpului. Continuând însă cu tenacitate, aceste aspecte neplăcute vor dispărea destul de repede, ele cedând locul unei cu totul alte condiţii fizice şi chiar unui metabolism diferit, mult imbunătătit. Se recomandă şi celor mai sănătoşi dintre noi, cel putin două astfel de regimuri Oshawa (de câte 10 zile) pe an, pentru o reîmprospătare şi o purificare generală a organismului.
Acest regim este compus din doar patru cereale: grâu, orez, mei şi hrişcă - fierte în APA sau coapte, cu puţina sare şi atât ! Ca lichid, se consumă doar APA pură de izvor sau APA plată din comert, şi numai în cazuri exceptionale ceaiuri de plante.
Această purificare generală are drept efect imediat o limpezire şi claritate considerabilă a minţii; digestia devine mai bună, secreţiile hormonale sunt reglate, iar tenul devine curat şi luminos. Ochii devin strălucitori şi fiinţa simte o inexplicabilă forţă şi poftă de viaţă, deseori străine ei până atunci. Starea de yang se amplifică în fiinţă, astfel încât simţim că ne putem controla mai bine, inclusiv la nivelul emoţiilor. Chiar şi unele dependenţe psihice sunt eliminate, iar în multe cazuri ajută fiinţele umane să reducă sau chiar să scape de anumite stări de posesie subtilă, aşa cum este cazul în epilepsie sau unele cazuri de alcoolism.

Retete:
Postul ca terapie

1. Grâu copt:
Se spală foarte bine grâul şi se pune în tigaie cu sare şi apă, atât cât să-l acopere. Se lasă la foc tare până se evaporă APA, dupa care se amesteca continuu. Este foarte important ca focul să fie puternic, pentru ca bobul să fie crocant şi nu tare. Se coace până când grâul îşi schimbă uşor culoarea şi este usor de mestecat. Ideal într-un astfel de caz este folosirea unei tigăi de teflon sau a unui ceaun de fontă.
2. Hrişcă şi mei copt: Se procedeaza analog, cu precizarea că trebuie coapte fără a fi umezite în prealabil.
3. Supă de orez cu găluşte de grâu: Dintr-o cantitate mică de făină de grâu integral, apă şi sare se face o cocă moale (mai moale decât cea pentru turtiţe) şi se lasa la înmuiat 15-25 minute.
Din aceasta se fac găluştele de mărime mică, ce se pun în APA clocotită cu sare. Se fierb circa 10 minute, după care se adaugă orez sau făină de orez.
4.Terci de grâu şi orez: Se pune APA cu sare la fiert. când clocoteşte se toarnă, în ploaie, făină din grâu integral şi făină de orez, până obtineţi consistenţa dorită.
Atenţie! Şi grâul şi orezul se umflă la fiert, astfel încât va trebui să lăsaţi compoziţia mai moale. Se fierbe circa 20-30 de minute.
5.Turtiţe sau batoane din grâu: Este varianta cea mai uşor de folosit (se pot face mai multe şi se pot lua la pachet) şi cea mai hrănitoare.  Se macină fin grâul (cu ajutorul unei râşnite mecanice sau electrice), până devine ca o făină. Se face o cocă din apă, sare şi făină de grâu complet obţinută anterior, folosind cât mai puţină apă. Se lasă circa 30 min la înmuiat, după care se fac turtiţe care se coc în cuptor sau în tigaie, fără ulei, la foc mic. Batoanele cu grosimea de circa 3-4 cm - cea mai avantajoasă formă - se coc doar în cuptor.
Se recomandă ca turtiţele să fie cât mai subţiri. Se procedează analog pentru hrişcă. De asemenea, se pot face turtiţe şi din amestecul făinii de grâu cu făină de hrişcă sau orez. Se pot face şi din făină de grâu complet în care se incorporează câteva linguri de orez fiert. Se face un aluat mai moale în acest caz.
Este recomandabil să nu se păstreze turtiţele sau batoanele în pungi de plastic, ci în pungi de hârtie, pentru a rămâne proaspete mai mult timp.
Postul ca terapie

Sugerăm şi urmatoarele combinaţii: orez fiert cu făină de grâu copt, grâu fiert cu făină de orez copt şi hrişcă fiartă cu făină de hrişcă sau grâu.
Majoritatea alimentelor preferate actuale sunt yin, placute la gust – dulci, acrişoare, uşor de masticat, trecute prin numeroase procesări care le elimină forţa vitală în dorinţa de a le face cât mai acceptabile gustului general. Yin reprezintă în acelaşi timp majoritatea bolilor induse de civilizaţie: poluanţi şi iradieri care duc spre demineralizări, retenţie de lichide, procese de îmbătrânire, osteoporoză, etc. Crescând aportul de yang, va creşte aportul de soare în fiinţă.
De exemplu, în timpul postulului ne vom orienta spre alimente vegetale tip yang pentru stocarea unei cantităţi cât mai mari de energie. Analog, atunci când avem febră de exemplu, care semnifică o creştere dereglată a stării yang, vom prefera asimilarea de alimente yin: lămâi de exemplu, alimentaţie lichidă – ceaiuri. Au existat medici pe care posteritatea nu-i celebrează de la inventarea antibioticelor care tratau cu success de la dermatoze, la boli grave cum e tuberculoza prin reducerea alimentaţiei bolnavului la unicul aliment: laptele de capră.
Desigur, hrana spirituală primează ca importanţă atât în religiile asiatice, la fel ca şi în creştinism - aceasta este credinţa manifestă în rugăciune. Dar din punctul de vedere al hranei, în accepţiunea asiatică asceza este un alt fel de celebrare a vieţii şi un prilej de reorganizare a energiilor - nu o negare a parţilor considerate impure ale fiinţei. Asiaticii consideră că nevoile adevarate sunt în esenţă bune, doar că necesare într-o cantitate mult redusă material celor care vor să asceadă spiritual. Energiile yang şi yin decurg una din cealaltă şi se însoţesc permanent în manifestare. Astfel daca prea plinul uneia înseamna deficitul celeilalte - această debalansare se va manifesta într-un dezechilibru simptomatic vizibil, iar în ultimă instanţă ca boală. Înălţarea spirituală va acorda atenţie balansării aspectelor fiinţei într-o desăvârşită complementaritate.

Clasificarea alimentelor în funcţie de predominanţa lor energetică.
Legenda:
Postul ca terapie

▲▲▲ = triplu, extrem YANG;
▲▲ = dublu, accentuat YANG;
▲ = simplu, obişnuit YANG.
▼▼▼ = triplu, extrem YIN;
▼▼ = dublu, accentuat YIN;
= simplu, obişnuit YIN.

Cereale şi produse din cereale
grâu integral, orez integral, orz integral, ovăz integral, porumb integral, secară integrală, grâu bulgăresc, griş din grâu integral, mălai din porumb complet, orez expandat, pâine neagră
▲▲ hrişcă, mei, orez Basmati, orez semidecorticat, amarant, sorg
▲▲▲ germeni de cereale, orez sălbatic
porumb dulce, porumb zaharat
▼▼▼ cereale germinate, făină albă de grâu, pâinea albă cu drojdie, paste făinoase din făină albă, produse de patiserie din faină
Fructe, oleaginoase
fragi, gutui, măceşe, mure negre, stafide, afine vineţii, agrişe, coacăze negre, răchiţele, rodii; măsline negre, castane comestibile
▲▲ afine negre, dracilă, mere, zmeură, coacăze roşii, merişor, mure roşii; alune, nuci, nuci de Cajou
▲▲▲ mere pădureţe, mere pitice; fistic, migdale
căpşuni, cătină albă, caise, struguri, afine mari (cultivate), coarne, dude, păpălău, pere pădureţe, roşcove, scoruşe, soc, tamarind; măsline verzi, nucă pecan
▼▼ cireşe, grapefruit, lămâi, păducel, pepene galben, prune, vişine, corcoduşe, curmale, kiwi, nectarine, nucă de cocos, smochine; nucă braziliană, nucă mediteraneeană
▼▼▼ pepene verde, pere, piersici, portocale, ananas, banane, mandarine, mango, papaia, arahide
Postul ca terapie

Legume, leguminoase
▲ţelină (rădăcina), ceapă albă, ceapă verde, dovlecel, dovleac de copt, fasole verde, păpădie, ridiche albă, ridiche de lună, spanac, usturoi verde, varză albă, anghinare, gulie, nap turcesc, napi, rutabaga, topinambur, varză de Bruxelles; fasole Mung
▲▲ andive, ceapă roşie, conopidă, morcov, pătrunjel (rădăcina), praz, urzică, barba caprei (salsifi), broccoli, haşmă, lotus, varză chinezească, varză creaţă; năut, soia, fasole Adzuki
▲▲▲ varză roşie (căpăţâna)
ardei Capia, ardei gras, lobodă de grădină, păstârnac, salată verde, ştevie, ţelină (peţiolul), untişor; linte verde, mazăre, bob
▼▼ gogoşar, sfeclă roşie, sparanghel, baraboi, revent; fasole albă, linte roşie, fasole Lima
▼▼▼ cartofi, castravete, roşii, vinete, avocado, bambus, bame; leguminoase germinate
Produse lactate
lapte de capră
▲▲ brânză de capră, unt clarifiat (GHEE)
lapte dulce de vacă, chefir, iaurt, lapte acru, lapte bătut, sana, zer
▼▼ brânză de vacă, caşcaval tare, lapte de oaie, smântână fermentată, brânză de bivoliţă, caş dulce, lapte de bivoliţă, urdă dulce
▼▼▼ caşcaval moale, lapte pasteurizat, smântână, unt, brânză de burduf, brânză topită
Diverse
ou de ţară, brânză de soia, ou de prepeliţă, icre de orice fel; ulei de măsline, ulei de porumb, ulei de migdale
▲▲ ou fecundat, mânătarcă, pastă de susan; ulei de soia, ulei de muştar, ulei de răpiţă, ulei de ricin
▲▲▲ polen, sare; ulei de floarea soarelui, ulei de susan
ciuperci Pleurotus, drojdie, miere, apă, apă plată, apă minerală; ulei de sofrănel
▼▼ argila, borş, ciuperci albe de cultură, ciuperci comestibile, oţet de mere, halva preparată cu zahăr, ou de raţă, zahăr brun; ulei de nucă de cocos
▼▼▼ albuş de ou, bomboane, cacao, ciocolată, margarină, zahăr alb, conserve, frişcă, jeleuri, magiun, marmeladă, murături, îngheţată, pastă de muştar, pastă de tomate, rahat, sirop; ulei de arahide
Postul ca terapie

Condimente
ţelină (frunze), anason, hrean, mărar, mentă, mentă de grădină, muştar alb, pătrunjel (frunze), tarhon, turmeric, arpagic, leurdă, leuştean, nucşoară, piper verde, răpiţă, usturoi de Egipt
▲▲ ardei iute, busuioc, cimbru de cultură, chimen, coriandru, dafin, ghimbir, hrean, mărar, muştar negru, piper negru, scorţişoară, usturoi, şofran, angelică, asmăţui, cardamom, creson, ienibahar, mentă creaţă, monarda, năsturel, negrilică, salvie, schinduf
▲▲▲ cimbru de grădină, ghimbir, rozmarin, sovârf, cuişoare
fenicul (seminţe), măghiran, şofrănel, măcriş, sumac
▼▼ fenicul (frunze), roiniţă, vanilie
▼▼▼ mac
 
< Precedent   Următor >