Skip to content

Energobiologie

Home arrow Tehnici speciale arrow Mesajele subliminale
Mesajele subliminale PDF Imprimare E-mail
Scris de Gabriel Sabin Mateucă   
joi, 16 octombrie 2008

Mesajele subliminale
„Acest produs poate fi eliberat fără prescripţie medicală.
Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului.
Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului.”

Timpul necesar citirii este de aproximativ 12 secunde. În realitate el este citit într-un ritm foarte rapid, depăşind cu mult limita normalităţii. Numai 4 secunde.
Un mesaj ce însoţeşte de circa 7 – 8 ani absolut toate reclamele de murdării farmaceutice. Repetat de sute, chiar mii de ori pe zi, la toate posturile de televiziune. Aparent fără semnificaţie, fără conţinut, fără valoare. Doar o simplă şi enervantă turuială. Să zicem cu un conţinut mare de imbecilitate, de care uşor poate fi bănuită şi cea (persoana) care i-a dispus difuzarea. Dar asta numai aparent.

James Vicary, responsabil de marketing în New Jersey, scria într-un articol din revista „Life” din 1957 despre un experiment la care au participat 4.500 de subiecţi. Aceştia au vizonat diverse filme şi au fost bombardaţi subliminal cu msajul „Eat Pop-corn, drink Coke”. Prezentarea mesajului a fost făcută la intervale de 5 secunde timp de 3 milisecunde, deci nu puteau fi percepute în mod conştient. Conform spuselor lui Vicary, urmarea experimentului a fost creşterea vânzărilor la Cola cu 18,1% şi la floricele de porumb cu 57,7%. Diferenţa demonstrează existenţa anumitor condiţionări.
Datele tehnice au fost uşor măsluite, ele nefiind conforme cu tehnica acelor ani (pelicula cinematografică rula la 24 cadre/s, deci 3 zecimi de secundă), dar este de înţeles că nu şi-au dorit ca acest experiment să fie repetat. Să adăugăm materialismul şi secretismul american, dar şi ipoteza că înaintea experimentului psiho-social şi comercial au existat altele, în scopuri militare.
Concluzia a fost posibilitatea de manipulare prin astfel de mesaje aflate sub nivelul pragului senzorial, nedetectabile conştient, mesaje subliminale.
Prin urmare, în 1958 tehnica mesajelor subliminale a fost interzisă în Statele Unite, Australia şi Anglia. În Canada abia în 1975, şi doar prin regulamentul CRTC (Consiliului RTv). Dar aceste mesaje, pe lângă faptul că sunt greu detectabile, ele aduc beneficii materiale semnificative şi, mai ales, posibilitatea de a influenţa decizia, de a manipula masele. Interdicţia a fost mai mult formală.

Un mesaj subliminal este un stimul incorporat într-o reprezentare şi se utilizează în publicitate, propagandă sau în alte scopuri. Poate fi o simplă imagine reprezentativă, elocventă, o siglă, un font, un mic text, un obiect amprentat sau conţinând o idee (remediile Feng Shui) poate apărea în variante mai elaborate, pentru a atinge ţinte diverse, complexe, şi nu numai cu urmări comerciale, ci în varii domenii legate de mulţimi. El este o dispoziţie, un executabil.
Se lucrează masiv cu mesaje subliminale nu numai în producţia de imagini sau în banda audio. Există tehnici ce pot capta toate simţurile, dar şi percepţia extrasenzorială.

Mesajele subliminale
Muzica rock şi supergrupurile anilor ’60-’70 (Led Zeppelin) au utilizat din plin astfel de mesaje, ideologic, având un impact major asupra apariţiei, dezvoltării, proliferării valului de secte, dar şi asupra unui mare număr de subiecţi ce au aderat la aceste formaţiuni.
Aveau să urmeze apoi hard rock şi heavy metal (Iron Maiden), curente care, ajutate de progresele tehnologice din lumea filmului şi a înregistrărilor muzicale, au folosit intens metoda mesajului subliminal, amplificând efectele acesteia.
Studiile lui Vicary au marcat o renaştere a interesului pentru subliminal, interes manifestat de la începutul secolului şi care avea să fie reluat în anii ’70.
Prin anii ’80, la Quebec, rezultate semnificative sunt obţinute de către hipnoterapeutul Peter Véniez.
În ’90 se înregistrează un nou val (al patrulea), mai virulent şi mai eficient de bombardare a inconştientului. Această nouă revigorare se datorează şi experimentelor lui Jacques Benveniste de transmitere subtilă a informaţiilor.
Căci, în esenţă, mesajul subliminal constă în transmiterea de informaţii în anumite scopuri, obligând receptorul să le preia fără voia şi fără ştiinţa lui şi să le utilizeze inconştient în favoarea şi în folosul emiţătorului.

Azi, toate marile companii, ca de exemplu industria farmaceutică, investesc anual sume uriaşe spre agenţii de marketing şi publicitate (investiţii ce se regăsesc în preţul produselor) pentru a induce pseudoinformaţii în inconştientul marelui public utilizând repetiţia obsedantă.
Aplicabilitatea este uriaşă. De la meciuri, competiţii sportive, psihoterapie, comerţ, locuri de muncă, turism, investiţii, până la campanii electorale, greve comandate şi alte mizerii politice. Exemplele sunt nenumărate, mai semnificative fiind scandalul politic din Franţa, 1988 (imaginea rapidă a lui François Mitterrand pe Antenne 2), cel din Statele Unite, 2000 (pe un spot al lui Bush apare rapid poza lui Al Gore), dar nu numai politice.

Mesajele subliminale
Campanii publicitare, dezbateri ştiinţifice, literatură, cinema, televiziune, producţie de fonograme. Numai enumerarea lor ar lua câteva pagini.

Orice fiinţă vie, aparţinând oricărui regn, are un sistem propriu de protecţie, propriu fiecărei specii şi particularităţi specifice individului pentru că depinde de o gamă largă de factori. Acest sistem este structurat pe mai multe nivele (sistem imunitar, instinctul de conservare, dar şi protecţii la nivele subtile: energetic, emoţional, ...).
Sistemul, adaptat la condiţiile „confortului tehnologic”, este slăbit şi are fluctuaţii importante. Acestea se remarcă la emoţii puternice, o plăcere deosebită, enervare, stress. În astfel de cazuri individul „lasă garda jos”, coboară scuturile de protecţie. În astfel de situaţii, mesajul subliminal îşi atinge mai bine ţinta, mai repede şi mai eficient.
„Acest produs poate fi eliberat fără prescripţie medicală.
Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului.
Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului.”
Pe o astfel de turuială anormală, neplăcută, enervantă, obsesivă, se pot instala imagini de oameni bolnavi, jerpeliţi, sau texte precum: eşti bolnav, epuizat, eşti o cârpă, o zdreanţă, un nimic, eşti mort. Dar nu trebuie să fie mort de tot până nu dă fuga la farmacie ca să cumpere măcar un supliment alimentar de mare valoare pecuniară.
Să ne gândim că metoda va fi aplicată în continuare ani de-a rândul, dar nu suntem obligaţi să o urmărim. Deci, atunci când pe emisie sunt reclame, să schimbăm imediat postul, sau să închidem televizorul şi să ieşim la plimbare. Putem face orice altceva, dar în nici un caz nu trebuie să lăsăm suita de reclame să se deruleze singură pentru că, în pofida faptului că nu suntem atenţi, anumite mesaje pătrund adânc în inconştient. Efectul poate să fie imediat, dar, prin repetare, în mod cert este cumulativ ! E bine să ne ferim de orice formă de publicitate.
Mesajele subliminale
De reţinut şi metoda mentală prin sugestia: „pe mine nu mă atinge nimic din toate astea”. Dar totuşi să nu ne subapreciem agresorul. Duşmanul.

„Acest produs poate fi eliberat fără prescripţie medicală.
Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului.
Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului.”

 
< Precedent   Următor >